12 روش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای رستوران


مشتریان شما در شبکه های اجتماعی هستند بنابراین شما هم باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. ابزاری مدرن برای کسب و کارها که بازدید دنیای دیجیتال را به بازدید در دنیای واقعی بدل می‌کند. از همین رو بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی یکی از ترندهای پرطرفدار بازاریابی دیجیتال است.

در این مقاله انواع روش‌های بازاریای شبکه‌های اجتماعی را به شما معرفی می‌کنیم. از کجا باید شروع کنید و توسعه رسانه اجتماعی برای بازاریابی رستوران و کافی شاپ منطبق بر چه استراتژی‌هایی باید باشد؟ به طور کلی روش‌های موثر برای تبلیغ رستوران و کافی شاپ در رسانه‌های اجتماعی چیست؟

 

  • پشت صحنه را نشان دهید

حتماً برای شما هم پیش آمده که هر چقدر جلوه‌های تصویری به کار می‌برید و تصاویر جذاب کافی شاپ را با بلندر و مخلوط کن صنعتی و میوه‌های رنگارنگ ترکیب می‌کنید باز هم آنچنان که باید نتیجه نمی‌گیرید.  واقعیت این است که گاهی پشت صحنه و زندگی روزمره شما برای مخاطبان عام جذابیت بیشتری دارد. تصاویر و فیلم‌های درست شده به راحتی قابل تشخیص است. اما تصاویر پشت صحنه حس نزدیکی بیشتری را با مخاطب ایجاد می‌کند.

الان به سادگی می‌توانید با یک موبایل ساده حضور اشخاص و چهره‌ها را در رستوران خود ضبط کنید و در یوتیوب یا شبکه‌های اشتراک ویدئوی وطنی مانند نماشا و آپارات آپلود کنید. شاید بخوانید مهارت آشپزی خود در یک کلیپ یک دقیقه‌ای نشان دهید. کافی است همکار شما موبایل را دست بگیرید و خودتان فضاهای تنگ و تاریک آشپزخانه هنرنمایی کنید.

 

  • پیوسته مطلب بگذارید

می گویند «کار نیکو کردن از پرکردن است.» یک مورد دیگر هم باید به آن افزود که کار آهسته و پیوسته بهتر از کار زیاد و منقطع است. حداقل در شبکه‌های اجتماعی اینطور است. به برند خود فکر کنید و به پیامی که می‌خواهید به مخاطبان ارائه دهید. همان پیام را به صورت پیوسته دنبال کنید. بعد از مدتی مخاطبان شما را پیدا خواهند کرد.

 

  • به نظرات آنلاین پاسخ دهید

به همه نظرات پاسخ دهید. در اپلیکیشن‌های غذا، در سایت، در شبکه‌های اجتماعی و فروم ها هر جا کسی به شما پاسخ داده بود و یا در مورد شما حرفی زده بود، چه خوب و چه بد، سعی کنید منطقی به او جواب دهید.  با تشکر از نظرات مثبت و پاسخ دادن به نظرات منفی شخصیتی دوستانه و شفاف در فضای آنلاین ایجاد خواهید کرد.

 

  • از سیستم ثبت نام ایمیلی استفاده کنید

خبرنامه های ایمیلی یکی از بهترین ابزارها برای افزایش مخاطب و بازدیدهای مکرر از سایت است. برای تشویق مخاطبان به ثبت ایمیل و ثبت نام از راهکارهایی مانند مثلاً تخفیف ویژه یا دونات رایگان هم می‌توانید استفاده کنید. از اطلاعات ایمیل برای بازاریابی ایمیلی می‌توانید استفاده کنید. ابزاری بسیار عالی برای کمپین‌های تبلیغاتی.

 

  • استفاده از محتواهای تولید شده توسط کاربران

محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC بهترین دوست شما به عنوان صاحب رستوران است. زوجی سالگرد ازدواج خود را در رستوران و کافه شما جشن گرفتند. دوستانی صمیمی که لحظه‌های خود را در رستوران شما ثبت کردند. اولین خنده های کودکی که در رستوران شما فیلمبرداری شده است. همگی محتواهای ارزشمندی است که می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی دوباره بازپخش شوند به شرطی که به تولیدکننده اصلی پشت در هر رسانه اجتماعی اعتبار دهید.

نزدیک به 95 درصد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در مورد رستوران‌ها برعهده کاربران و مشتریان شماست. مردم ترجیح می‌دهند از دیگران در مورد کسب و کار شما بشوند تا از خودتان.

 

  • به پرسنل خود توجه کنید

رعایت حقوق کارمندان و جلب توجه آنها همیشه یک حرکت عالی رسانه‌ای است. این نشان می‌دهد که شما به کارکنان خود اهمیت می‌دهید و آنها نقطه قوت شما هستند. پرسنل شما نیز در شبکه های اجتماعی هستند و آن را نشان می‌دهند. بسیاری از کسب و کارها افرادی را با توانمندی‌های مختلف استخدام می‌کنند تا آنها را در وجه عمومی مثبت جلوه دهند. کسانی که نقاط قوت تیم را برجسته می‌کنند. احساس همدلی با ساندیچ زن و حفظ تعادل بین کار و زندگی او در نظر عموم هم مثبت جلوه خواهد کرد.

هم امکانات رفاهی و آسایش کارمندان که در طراحی نقشه آشپزخانه صنعتی منظور شده است را نشان دهید و هم به مخاطبان نشان دهید از چه تجهیزات با کیفیتی در آشپزخانه خود بهره می‌برید.

 

  • پرسشنامه در شبکه‌های اجتماعی

پرسشنامه در انواع شبکه‌های اجتماعی دو کار برای شما خواهد کرد: تعامل با کاربران را زیاد می‌کند و اطلاعات زیادتری به سمت شما خواهد آورد.

رسانه‌های اجتماعی چیزی بیشتر از این است که به دنبال کنندگان خود بگویید در رستوران شما چه اتفاقی می‌افتد. پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام راهی برای ایجاد یک گفتگوی دو طرفه با مشتریان شما هستند. پرسش و نظرسنجی در استوری های اینستاگرام برای مشتریان بالقوه جذاب و سرگرم کننده است. سوال پرسیدن می‌تواند به دنبال‌کنندگان انگیزه دهد که با پست‌های شما درگیر شوند و با شما تعامل داشته باشند.

 

  • از موضوعات ترند استفاده کنید

با هشتگ گذاری درست و بررسی کردن موضوعات پرطرفدار، روی موج موضوعات حیطه کسب و کار خود سوار شوید. بهره‌ برداری هوشمندانه از موضوعات خبری یا استراتژی که «جنگ خبری» نامیده می‌شود می‌تواند همه طرفداران محبوب را به سمت شما بکشاند. مثلاً فینال جام جهانی است و موضوعی مانند آن هشت پا که برنده را پیش‌بینی می‌کرد ترند شده است. از آن برای ساخت یک پست جدید بهره ببرید.

 

  • مسابقه برگزار کنید

همه چیزهای رایگان را دوست دارند. یک ساندویچ فروشی در لاس وگاس آمریکا با ایستگاه رادیویی خبری همکاری کرد تا کارت هدیه 100 دلاری با به برنده خوش شانسی که دوست خود را در نظرات پست فیس بود تگ کرده بود ارائه دهد. انواع و اقسامی از این نوع مسابقات را بر حسب خلاقیت و کسب و کارتان می‌توانید طراحی کنید.  سوالات سرگرم کننده، معماها، پر کردن جاهای خالی، مسابقه عکس، مسابقه کپشن، یا حتی فقط با تگ کردن دوستان خود، با مهمانان ارتباط برقرار می کند و تعامل آنلاین را تشویق کنید.

 

  • فروشندگان مواد اولیه را نشان دهید

ابزاری برای بازاریابی دیجیتال که هر دو کسب و کار از آن منتفع می شوند. نشان دادن فروشندگان مواد اولیه و مواد غذایی به شما نشان می‌دهد که رستوران شما از مواد اولیه تازه استفاده می‌کند و همچنین آنها نیز مخاطب شما در شبکه‌های اجتماعی خواهند بود.

همچنین اگر نشان دهید که از دیگر مشاغل محلی حمایت می‌کنید، می‌توانید مشتریان جدیدی را جذب کنید که به دنبال حمایت از جامعه خود هستند.

 

  • پلتفرم‌های جدید را امتحان کنید

به دلیل مشکلات فیلترینگ بازاریابی دیجیتال در ایران به اینستاگرام محدود شده است. اما در واقعیت امر هنوز هم ابزارهای مختلفی در فضای مجازی وجود دارد که از آنها می‌توانید بهره‌مند شوید. ابزارهایی خارجی مانند پینترست، فلیکر و ردیت و ابزارهای ایرانی مانند آپارات و نماشا می‌توانند مخاطبان تازه‌ای را برای شما به همراه بیاورد.

 

  • ارتباط با مشتریان

می خواهید ببینید مشتریان چه خدماتی می‌خواهند و چه کاری برایشان می‌توانید انجام دهید؟ چرا از خودشان نمی‌پرسید؟

هم اکنون که نزدیک به دوسال است که سایه شوم کووید 19 بر سر مردم جهان و ایران افتاده است و در این میان رستوران داران و کافه داران بسیار متضرر شدند. بسیاری از  مردم ترجیح می‌دهند در این شرایط غذای خود را به صورت دلیوری یا خدمات بیرون بر دریافت کنند. بسته بندی خوب و پیک به موقع در این شرایط بیشترین درخواستی است که مشتریان دارند.

 

 

 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی کافه کسب‌وکار در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *