با مفهوم بازاریابی اپلیکیشن و اهمیت آن، در سایت ادیوری آشنا شوید


این روزها به دلیل افزایش استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و اپلیکیشن‌ها، عده‌ی زیادی به فکر ساخت و انتشار اپلیکیشن در اپ استورها هستند تا با استفاده از آن به درآمد برسند. چه کسانی که صاحب کسب وکارند، چه آن‌ها که به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار از طریق اپلیکیشن هستند.

اما درآمدزایی از طریق اپلیکیشن به سادگی صورت نمی‌گیرد. برای شروع بهتر است ابتدا با مفهومی تحت عنوان بازاریابی اپلیکیشن آشنا شوید. سپس باید برای رسیدن به اهداف خود استراتژی تعیین کنید. برای اشنایی با این مفاهیم با ما همراه باشید.

بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

بازاریابی اپلیکیشن به روش‌هایی گفته می‌شود که موجب تعامل با کاربر در هر مرحله‌ای از قیف فروش می‌شود. این تعامل از وقتی کاربر نام اپلیکیشن را می‌شنود تا هنگامی که به یک کاربر وفادار تبدیل شود ادامه دارد.

بازاریابی اپلیکیشن همان‌طور که از تعریفش پیداست یک فرایند است و در یک مرحله صورت نمی‌گیرد. در ادامه چند مرحله را به شما معرفی می‌کنیم.
۱. خرید و نصب اپلیکیشن: کاربر ابتدا اسم اپلیکیشن شما را می‌شنود و در این مرحله مهم است بداند این اپلیکیشن چه مشکلی را از او حل می‌کند و دقیقا به چه دردش می‌خورد. همین دلایل می‌تواند کاربر را به خرید و نصب اپلیکیشن ترغیب کند یا او را از ادامه‌ی مسیر بازدارد. پس این مرحله و نحوه‌ی ارائه‌ی اپلیکیشن می‌تواند بسیار مهم باشد.

 

۲. فعال‌سازی: کاربر پس از نصب اپلیکیشن وارد مرحله‌ی ثبت‌نام یا فعال‌سازی می‌شود؛ به این صورت که اطلاعات خواسته شده مانند نام، شماره تلفن، ایمیل و اطلاعاتی از این دست را در یک فرم وارد کند  و احتمالا از طریق ایمیل یا یک پیامک اقدام به فعال‌سازی اپلیکیشن می‌کند.

این مرحله به دو دلیل می‌تواند مهم باشد. اول اینکه ارتباط کاربر با شما را شکل می‌دهد و از این به بعد کاربر می‌تواند پیام‌هایی مبنی بر اطلاعات آپدیت برنامه، قرعه‌کشی‌ها و جشنواره‌های شما را دریافت کند و با شما در ارتباط باشد. دوم اینکه شما می‌توانید با بررسی این اطلاعات به تعریفی حدودی از پرسونای خود برسید و برای تعامل با آن‌ها برنامه‌های مناسبی داشته باشید.

 

۳. حفظ کاربر: پس از نصب و فعال‌سازی برنامه توسط کاربر اکنون نوبت شماست که وارد عمل شوید و او را به عنوان یک کاربر حفظ و تبدیل به کاربر وفادار کنید. هدف بلندمدت بازاریابی اپلیکیشن همین است پس باید برای آن برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید. تست کنید و از کاربرانتان بازخورد بگیرید. باید بدانید کدام امکان برنامه‌ی شما باعث شده کاربر به آن جذب شود، از کدام قسمت‌های برنامه راضی نیست و با افزودن چه امکانی می‌توانید رضایت او را جلب کنید. هرچه باشد بازار عرضه‌ی اپلیکیشن‌ها به شدت داغ است و شما در هر شاخه‌ای فعالیت کنید باید با افراد زیادی رقابت کنید.

دقت کنید که این مراحل بسیار کلی هستند و هر کدام از آن‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و استراتژی خاص خود دارند. اما بهترین استراتژی‌ بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

نمونه‌هایی از استراتژی‌ بازاریابی اپلیکیشن

فرقی ندارد که شما به دنبال چه نوعی از بازاریابی هستید، چیزی که در تمام انواع بازاریابی مشترک است داشتن یک استراتژی مدون و دقیق است که شما را به سوی هدفتان پیش می‌برد و کمک می‌کند بتوانید بهترین و موثرترین اقدامات را انجام دهید.

در ادامه با هم به برخی از مهم‌ترین مراحل استراتژی‌ها می‌پردازیم.

۱.تشخیص و شناسایی مخاطب: شناسایی مخاطب یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی‌ بازاریابی است. برای بازاریابی موفق شما باید نیازهای مخاطب خود را بشناسید و به آن‌ها پاسخ دهید و لازمه‌ی این کار شناسایی دقیق مخاطب و داشتن پرسونای خریدار است.

۲. شناسایی رقبا و تحلیل آن‌ها: مرحله‌ی بعدی که با آن مواجه هستید شناسایی رقیبان اپلیکیشنتان است. برای اینکه پیشرفت کنید و در مسیر موفقیت گام بردارید باید از رقیبان خود آگاه باشید. چه قابلیت‌هایی را به برنامه‌ی خود اضافه کرده‌اند، چگونه اپلیکیشن خود را پروموت می‌کنند و اطلاعاتی از این دست. همچنین باید از نقاط ضعف رقیبان خود مطلع باشید تا با برطرف کردن آن نقاط ضعف در برنامه‌ی خودتان، امتیازی نسبت به رقیبان خود داشته باشید.

۳. بازار زود هنگام: این اصطلاح یعنی شما پیش از آن ‌که محصولی را به بازار عرضه کنید (اینجا محصول همان اپلیکیشن شماست) آن را معرفی کنید و در مخاطبان کنجکاوی ایجاد کنید.

۴. سئو: بله درست خواندید. اپلیکیشن‌ها هم قابل سئو شدن هستند و جایگاه آن‌ها در اپ‌استورها در افزایش بازدید اپلیکیشن، میزان دانلود و نصبشان تاثیر به‌سزایی دارد. هر چقدر اپلیکیشن شما رتبه‌ی بهتری در اپ‌استورها به دست آورد، امکان اعتماد کاربر به آن بیشتر خواهد بود.

۵. تحلیل رفتار کاربر: بسیاری از افراد فکر می‌کنند وظیفه‌شان تنها جذب کاربر است و پس از آن دیگر کاری برای انجام دادن ندارند. این تفکر اشتباهی است. برای اینکه رضایت کاربر را داشته باشیم لازم است رفتار او را تحلیل کنیم و در جهت ارتقای کیفیت برنامه اقدام کنیم. نقاط قوت را حفظ کنیم و نقاط ضعف را تا جایی که می‌توانیم کاهش دهیم.

روش‌ها و مراحلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخشی از دنیای بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتنیگ است. امیدواریم توانسته باشیم تا حدی این مسیر را برای شما روشن کرده باشیم.

 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی کافه کسب‌وکار در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *