ریتنشن مارکتینگ و افزایش فروش اینترنتی


دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای جذب، نگهداری و وفادارسازی مشتریان است و از همین رو زمانی که کاربران یا لیدهای شما به مشتریانتان تبدیل شدند، هنوز کار شما تمام نشده است. آگاهی‌بخشی، اجرای تبلیغات و جذب مشتری تنها بخشی از فرآیند بازاریابی هستند و در ادامه لازم است برای نگهداری کاربرانی که به مشتری تبدیل شده‌اند، استراتژی مناسبی تدارک دیده باشید. به فرآیندهایی که برای نگهداری و وفادارسازی مشتریان انجام می‌شوند، ریتنشن مارکتینگ گفته می‌شود.

ریتنشن مارکتینگ دقیقا یعنی چه؟

ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و استراتژی‌هاست که به جای جذب مشتریان جدید روی حفظ مشتریان فعلی و بازگرداندن آن‌ها به چرخه خرید تمرکز می‌کند.

در ابتدای قیف فروش و استراتژی‌های افزایش فروش اینترنتی تمرکز اصلی روی ایجاد آگاهی از برند، کشف مخاطبین بیشتر و تبدیل لیدها به خریدار و مشتری است. ریتنشن مارکتینگ در پایان این چرخه وارد عرصه می‌شود و با تعامل مناسب و فعال نگه داشتن مشتریان قبلی تلاش می‌کند مشتریانی را که از قیف فروش خارج شده‌اند به چرخه بازگرداند.

به همین خاطر است که تمام استراتژی‌های بازاریابی بدون ریتنشن مارکتینگ ناقص خواهند بود. نگهداری مشتریان و بازگرداندن آن‌ها با استفاده از ابزارهای ریتنشن مارکتینگ هزینه‌ای بسیار کمتر از جذب مشتری جدید برای کسب‌وکار شما خواهد داشت و از دست رفتن این مشتری‌ها هزینه‌ای مضاعف و غیرضروری است.

تکنیک‌های ریتنشن مارکتینگ

برای بازگرداندن مشتریان به چرخه خرید می‌توانید از روش‌ها و ابزارهای گوناگونی استفاده کنید تا آن‌ها را ترغیب کنید در فواصل زمانی کوتاه یا طولانی مدت خرید خود را تکرار کنند. تلاش کنید ابزارها و تکنیک‌های متنوعی به کار گیرید تا مشتریان را بیشتر تحت تاثیر قرار دهید. در این بخش تکنیک‌هایی را معرفی می‌کنیم که به شما در جهت پیاده‌سازی برنامه‌های ریتنشن مارکتینگ کمک می‌کنند:

1.پیشنهاد‌های ویژه و تخفیف

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در وفادارسازی مشتریان باید به آن‌ها توجه کنید این است که به مشتریان خود نشان دهید برای شما خاص و ویژه هستند و به آن‌ها اهمیت می‌دهید. ممکن است پس از گذشت زمان زیاد از خرید، مشتریان شما را فراموش کرده باشند یا در حال حاضر قصد خرید نداشته باشند و شما با ارائه آفرهای خاص می‌توانید آن‌ها را به خرید دوباره تشویق کنید.

2.خدمات ویژه و سفارشی

راه‌اندازی باشگاه مشتریان یا ارائه خدمات ویژه به مشتریان وفادار یکی دیگر از تکنیک‌های بازاریابی بازگشتی است که به مشتریان شما نشان می‌دهد به آن‌ها اهمیت می‌دهید. این خدمات می‌تواند شامل ارسال رایگان، ارسال هدیه همراه خرید و … باشد یا با شخصی‌سازی محتوای دریافتی کاربر همراه شود.

3. ارائه ابزارهای رایگان

ممکن است خدمات یا محصولات شما به گونه‌ای باشد که کاربران برای استفاده از آن‌ها به خدمات یا ابزارهای جانبی نیاز داشته باشند. در صورتی که می‌توانید حتما این ابزارها را به رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید. مثلا یک شرکت هاستینگ می‌تواند گواهینامه SSL یا افزونه‌های تجاری را به صورت لایسنس‌دار اما رایگان به کاربران خود ارائه کند.

4.  ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد کاربران نیز یکی از تکنیک‌های بازگرداندن مشتری است. بر اساس مسیر سفر مشتری می‌توانید پیام و پیشنهاد متناسب را تهیه کرده و ارتباط خود را با مشتریانتان عمیق‌تر کنید.

5.  شگفت‌زده کردن مشتریان

شما این امکان را دارید که در مناسبت‌های گوناگون مانند سالگرد تولد کاربران، سالگرد عضویت آن‌ها و … مشتریان خود را غافلگیر کنید. زمانی که مشتری بدون انتظار قبلی از شما یک پیام خاص و خوش‌حال‌کننده دریافت کند، نام برند شما را به ذهن خواهد سپرد و ممکن است خود او به یک سفیر برند شما تبدیل شود.

6. پاسخ‌گویی به سوالات مشتریان

رسیدگی به مشتری تنها به اجرای فرآیند پرداخت و خرید محدود نمی‌شود. مشتریان سوالات و مسائلی دارند که لازم است به شیوه‌ای حرفه‌ای و دقیق به آن‌ها پاسخ دهید. به‌علاوه می‌توانید از روش‌هایی مانند ارسال نظرسنجی استفاده کنید و خودتان بازخورد مخاطبین را در جهت بهبود خدمات به کار ببندید.

اغلب کاربران زمانی که برای حل مشکلشان مستقیما با یک کارشناس صحبت می‌کنند، حس بهتری دارند و تمایل و رضایت بیشتری به استفاده مجدد از خدمات شما خواهند داشت.

ابزارهای ریتنشن مارکتینگ

1.پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن به پیام‌هایی گفته می‌شود که به صورت مستقیم روی دستگاه کاربران ارسال می‌شوند و از ابزارهای اصلی بازگرداندن کاربران به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به شمار می‌روند. پوش نوتیفیکیشن نرخ باز شدن و تعامل بالایی دارد و می‌توانند در جهت اطلاع‌رسانی و حفظ ارتباط با مشتریان از آن‌ها بهره ببرید. به‌علاوه با رونق گرفتن گوشی‌های موبایل و فراگیر شدن آن‌ها استفاده از پوش نوتیفیکیشن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

2.ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ از مهم‌ترین ابزارهای تعامل و ارتباط مستقیم با کاربران است. یک استراتژی ایمیل مارکتینگ قوی باید پرسونای مخاطبین شما را به خوبی بشناسد، نیاز آن‌ها را پیدا کند و محتوا و پیشنهاداتی متناسب با نیاز کاربران به آن‌ها ارائه کند. فراموش نکنید ایمیل مارکتینگ یک فرآیند زمانمند است و برای گرفتن نتیجه مناسب باید صبور باشید.

نجوا یک سرویس ایرانی ریتنشن مارکتینگ است که دو ابزار ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن را برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کند. این سرویس با پنل آسان و کاربردی کار را برای دیجیتال مارکترها و صاحبان کسب‌وکار ساده‌تر کرده و مشکلات و موانع تحریم و پرداخت ارزی را نیز از سر راه کسب‌وکارهای ایرانی برداشته است.

3.بلاگ و شبکه‌های اجتماعی

بلاگ و شبکه‌های اجتماعی علاوه‌بر این‌که ویترین کسب‌وکار شما هستند، برای مشتریانتان نیز یک مرجع به شمار می‌روند. این ابزارها در ترکیب با استراتژی‌های اینباند مارکتینگ می‌توانند از مهم‌ترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ باشند. پاسخ به سوالات و نیازهای مشتریان، تعامل با آن‌ها و تولید محتوای مفید و باارزش بخش‌هایی از این استراتژی را تشکیل می‌دهند و زمانی که با ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند پوش نوتیفیکیشن و ایمیل مارکتینگ به شیوه‌ای شخصی‌سازی‌شده به دست مشتریان می‌رسند، اثرگذاری دوچندان خواهند داشت.

از تصاویر جذاب استفاده کنید، به زمان‌بندی مناسب دقت کنید، هشتگ‌ها را فراموش نکنید و همیشه المان‌های مختلف را در جهت رسیدن به بهترین نتیجه تست و ارزیابی کنید.

4. SMS مارکتینگ

ارسال پیامک یکی از روش‌هایی است که هنوز هم نرخ تبدیل مناسبی دارد و تعامل مناسبی دریافت می‌کند. بنابراین می‌توانید در جهت اطلاع‌رسانی، ارسال پیشنهادات ویژه و پیام‌های جذاب از آن استفاده کنید و از طریق شخصی‌سازی پیام تاثیرگذاری آن را بیشتر کنید.

 

سخن پایانی

ریتنشن مارکتینگ یکی از فرآیندهای ضروری برای تکمیل هر نوع استراتژی بازاریابی است. حفظ مشتریان قدیمی و بازگرداندن آن‌ها به چرخه خرید در مقایسه با جذب کاربران جدید هزینه کمتر و تاثیرگذاری بیشتری دارد. چرا که این کاربران یک بار جذب سیستم شما شده‌اند، از برند شما آگاهی دارند و در صورت خرید قبلی حداقل یک بار به شما اعتماد کرده‌اند. به همین خاطر نباید از این کاربران ارزشمند غافل شوید یا آن‌ها را از دست بدهید.

برای استفاده از خدمات ریتنشن مارکتینگ می‌توانید از سرویس‌های مختلفی استفاده کنید. سرویس ایرانی نجوا یکی از آن‌هاست که در زمینه پوش نوتیفیکیشن و ایمیل مارکتینگ به کسب‌وکارها خدمات ارائه می‌کند. پوش نوتیفیکیشن و ایمیل مارکتینگ از اصلی‌ترین کانال‌های جذب و نگهداری مشتریان است و با نرخ تبدیل بالا و اثرگذاری قابل توجه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. نجوا با ارائه خدمات پشتیبانی فنی و مارکتینگی قوی و ارائه امکاناتی مانند شخصی‌سازی پیام، بخش‌بندی مشتریان، گزارش‌گیری تحلیلی و … استفاده از این ابزارها را برای شما ساده‌تر کرده است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی کافه کسب‌وکار در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *